Bangalore

vrijdag 8 november 1996 van Auteur
Reacties »

Aangekomen in Bombay blijkt onze interne vlucht naar Bangalore overbooked te zijn. Morgen hebben we al onze eerste afspraken in Bangalore en dat is 1200 km verderop!

Het begin van de studie reis valt samen met Diwalli en dat is een soort 4 daags kerstmis feest waar alle mensen in India naar familie gaan. Met zo’n 30 man zitten we vast in Bombay! We gaam ons afspraken voor de komende dagen missen, Drama!

Maar ok, Bombay is wel bijzonder maar het is voor ons een cultuurschock. Ze hebben hier olifanten op de straat en engels spreken ze gebrekkig en afspraken kun je niet maken, want daar houden ze zich toch niet aan. Dat was dus de eerste fout die we maakten….

Na koortsachtig overleg werd besloten een bus te huren. De indier zei nog ‘no problem’ en we zoeken een hotel vlakbij het hotel. Maar vind maar eens een hotel waar je met 30 man ineens in kan!. We kunnen om de buurt 3uur slapen in een veel te kleine hotelkamer en onze lift in het hotel wordt geventileerd door een dieselmotor!

De volgende dag wakker met ons brakke hoofd naar de bus. Kwam natuurlijk niet op tijd en veel en veel te klein. Zo’n 30 mensen met koffers – plus nog wat tamils om de bagage te tillen – passen echt niet in zo’n bus van 24 personen. Wel, ik heb nieuws voor je. De indische standaard dus wel!

Van Mumbai naar Bangalore was het wel een hele bijzondere busreis om mee te maken. In mumbai heb je de sloppenwijken en als het verderop wat beter is dan zie je dat de armen worden vernederd door de rijken. Een rijke dame kwam met een pannetje met voedsel naar buiten, liep naar een vuilnishoop waarop arme mensen zaten. Deze kregen niet het pannetje met voedsel, maar het pannetje werd geleegd over de vuilnishoop. Schokkend!! Maar de mensen bedankten haar nog uitgebreid ook. Schokkerend…

Met al onze koffers bovenop de bus, gaan we rijden. We konden uiteraard niet meteen doorrijden naar Bangalore. Dit land is zo inmens groot, aan de rand van de provincies heb je een douane en daartussen een soort niemands land. Bussen mogen niet zomaar van de ene naar de andere provincie. Veel steekpenningen en een nacht onderhandelen verder kregen we een andere bus, en we konden verder naar Bangalore. Heel spijtig werd onze chauffeur gearresteerd door de politie omdat ie met onze bus verkeerd stond geparkeerd. Lichte paniek. Wat nu? hij was de enige met de license in deze county!. Nog maar 56000 roepies er tegen aan gesmeten. De rit duurt maar liefst 72 uur, wat een drama!

Ik wist niet dat India, een oude engelse kolonie, zo veelzijdig was. Maar de cultuur is ook zo anders. Als je een indier vraagt of dit de juiste weg naar het station is zal ie zeggen: “Yes Yes you’re very right indeed”, ook al loop je de verkeerde richting in. Omdat zeggen dat iemand het verkeerd heeft al erg wordt gezien is al iemand bekritiseren of zelfs laten vallen. Ook wel typisch indisch is het schudden van het hoofd als ze ja zeggen. Het gebeurde zo vaak dat iemand uit de groep vroeg of een indier een foto kon maken waarnaar ze het hoofd schudden. Zo lachen!

Vandaag hebben we eindelijk een excursie gehad naar een van de indische bedrijven in bangalore. Even buiten bangalore vind je electronics city, waar je bedrijven als novell en motorolla kan vinden. Midden in een weiland zie je dan ineens een hekje met een portier en super mooi onderhouden gras, wat hier bijna niet voorkomt. Het is het hele jaar door heel mooi weer hier in bangalore en altijd dezelfde temperatuur, zo’n 27 graden. Vandaar dat hier ook de satellietvervindingen naar europa en america te vinden zijn, die ondervinden geen slechte weersomstandigheden.

Kleine slimme interessante bedrijven in opkomst, in 1996 dus. Bedrijven die gedicteerde berichten van amerikaanse doktoren uittypen. De dictafoon wordt per mail gestuurd en vanwege het tijdsverschil wordt dit omgezet in een mooi word of wp6 document wat de doktor de volgende morgen uitgeprint op zijn bureau ziet.

Er zijn trouwens erg veel computers hier in India. Terwijl ik dit typ zit ik op een hele grote 486 computer met windows 95 en netscape 3.0, dus dat is wel stoer ze hebben het hier ook allemaal!

In bangalore bezoeken we de Bangalore Palace en zijn we in zo’n tempel gegaan. Dan moet je van tevoren je schoenen uitdoen, dat geef je dan aan zo’n kind die er op let voor 10 roepies. Hoe verzinnen ze het! Ik voelde me echt een koloniaan. Dan loop je verder de tempel in en koop je even een sichtseeing van 200 roepies. Een roepie is nu zo’n 5 cent anno 1996. Na het bangalore palace bezoeken we de Bangalore Gardens. Een must see.

India is wel mooi, maar wat een cultuur shock. Het wisselen van geld bij de bank gebeurt nog met een echte papieren boek, je weet wel met credit en debit opschrijven, ongelooflijk! maar een bank vinden was nog niet makkelijk. smiddags gaat alles dicht en dat blijft het voor de rest van de dag. Er is hier eigenlijk maar 1 regel. Er is geen regel….

Lost in T….

dinsdag 26 november 1996 van Auteur
Reacties »

Op Studiereis bezoeken we vele elektrotechnische bedrijven. In Taiwan zijn die te vinden in het zuiden van het eiland. We moeten ons erg haasten in Singapore maar helaas we hebben het vliegtuig naar Taiwan gemist. We hadden ook pech met de trein, deze had een kapotte locomotief en daar doe je weinig aan. We boeken telefonisch naar een ander vliegtuig maar ook die missen we aangezien we nog nog 3 kwartier moeten wachten bij de douane. Dat begint goed!. Maar uiteindelijk komt het goed. ’s avonds laat komen we in Taipei aan en hebben we eigenlijk direct het bed gezocht in het hotel. De volgende dag kwamen de twee nieuwe professoren bij en hebben we gelunched met twee directeuren van het Nederlandse Investment Office in Taiwan. Eigenlijk is dat gewoon de ambassade van Taiwan, maar niet officieel omdat china Twaiwan nog steeds ziet als een afvallig provincie wordt het anders genoemd. Bija elk land een soort kantoor in Taiwan. Van Taipei bezoeken we het plein dat is wel erg indrukwekkend.

In Hsin-Chu (de windy town) in een stadje ten zuiden van Taipei zitten we nu. Gisteravond hadden we de Heineken bier party. Met de afdeling van heineken naar een restaurant, met super lekker lokaal eten. En natuurlijk kratten bier….. Ik geloof dat er wel 13 kratten zijn opgegaan. Dat was perongeluk, het ging meer op het leren van de taiwanese gebruiken bij het drinken. Maar dat was erg tof. Iedereen hier zit je ook aan te kijken alsof ze nog nooit een buitenlander gezien hebben. De allerblondste onder ons hoefde maar te glimlachen naar de meisjes hier of ze smelten al weg.

In Taipei zijn tevens we naar de oude tempel geweest. Deze was 43 meter hoog en op dat moment was er een ontvangst voor de president van Cambodja. Het was heel erg druk en vol schoolbussen met meisjes in uniform. En iedereen wilde met ons op de foto, haha.

Taiwan lijkt heel erg op China. Het enige is dat niemand Engels spreekt. Hoogstens de allerjongste van 14 jaar of zo. Taiwan is ook nog communistisch, met veel zichtbaar poets pas. Dat bleek ook wel in het museum op het grote plein wordt veel genoemd over de oorlog met China, die eigenlijk nog bezig is.

Na een paar dagen Taipei en niemand die Engels spreekt, beseffen we ook dat we al dagen alleen maar Chinese letters zien op gebouwen en straatnamen. We lijken hier een beetje verloren rond te lopen. Vooral ’s avonds en dat 7 jaar voordat de film lost in translation wordt uitgebracht!

Stedentrips

donderdag 1 april 1999 van Auteur
Reacties »

Dit is een impressie van onze trips aan steden in Europa (en daarbuiten).

zie hier de Gendarmenmarkt, het mooiste plein van Berlijn tussen de Deutsche en de Fransosizer Dom

Barcelona

zondag 4 april 1999 van Auteur
Reacties »

Barcelona. Stad van sprookjesarchitect Gaudi. Stad van Nou Camp, de FC, maar bovenal stad van de Catalanen.

We hadden ons reisje naar Barcelona gewonnen met een prijsvraag van Zonnet.nl. Dat begon begin 1999 met gratis internet in Nederland. Hartstikke stoer natuurlijk dat we gratis met het vliegtuig konden gaan!

Ideale stad hoor Barca. Vanaf het vliegveld gaat direct een bus naar de stad. Ons hotel zat aan het eind van de Ramblas, van daaruit kun je zo de stad inlopen. We zijn meteen gaan Shoppen op het Plaza Del Cataluna in een van de warenhuizen. Daarna doorgelopen over de Ramblas naar de haven. Aan de haven zijn leuke restaurantjes en je kunt er lekker eten.

De tweede dag hebben we de toeristische bus genomen die langs alle belangrijke punten rijdt. Huis van Gaudi en Park Guell. Via het olympisch dorp en het museum van Miro boven op de berg.

Het kenmerk van Barcelona is de Cathedraal Sagrada Familia. Het is mogelijk om deze te bezoeken en te beklimmen. Beetje eng wel, er zijn geen hekjes of afscheidingen die je kunnen helpen. We slaan dit keer over.

De laatste dag zijn we naar het strand gegaan. Lekker liggen in de zon. Via de metro ben je er zo.

Een zijstraat van de Ramblas heb je een leuk Pleintje met een fonteintje: Plaza de Pi. Populair plein, maar ook de restaurants zijn gewild hier, er staan hier rijen van 50 mensen te wachten opdat ze een tafel toegewezen krijgen. Wij zijn bij de buren wezen eten. Zeer druk nog zo laat, maar er heerst een geweldig warm sfeertje!

Times Square & Central Park

maandag 6 september 1999 van Auteur
Reacties »

Voordat we naar Californie gaan, nemen we een stopover in NewYork. De vliegtuigmaatschappij biedt ons deze mogelijkheid aan en de Big Apple willen we zeker niet missen.

Na een wat onvriendelijk begroeting van het douane personeel nemen we de bus naar het centrum, downtown. Bij aankomst in ons hotel blijkt onze hotelkamer op Manhatten dubbelgeboekt. Het hotel is een beetje erg vaag en we doen geen moeite voor een vervangende kamer, we gaan op zoek naar een ander hotel. Dit blijkt niet makkelijk omdat alle goedkope hotels vol zitten. Uiteindelijk belanden we in een hotel vlak bij Broadway.

We kijken onze ogen uit op Times Square, wat een drukte en reclame. Wel maf om dit live te zien, wat je alleen nog maar van tv kent. Omdat we nog niet ontbeten hebben besluiten we dit bij de MacDonalds te doen. Wat lachen zeg, de koffie, de broodjes, alles is zo groot, de supersize in Nederland is er niets bij. Alles is Amerika is groot, dat blijkt.

De rest van de dag bezoeken we Central Park en de musea er in de buurt. Erg indrukwekkend. Lekker nog even slenteren langs de mooie winkels. We lopen nog een stuk over Amsterdam Avenue en gaan richting Harlem. Niet de beste buurt, maar je moet er geweest zijn. ’s Avonds gaan we naar de film, er draaien hier films die volgend jaar pas in NL draaien. Wel maf om in een amerikaanse bioscoop te zitten. Die gasten hier praten en bellen gewoon door de film heen.

Empire state building & Brooklyn

woensdag 8 september 1999 van Auteur
Reacties »

Vanochtend bezoeken we eerst de Empire State Building. Ondanks de hoogtevrees zijn de uitzichten op de stad geweldig. Wat een hoogte ! Hierna gaan we naar Soho waar we leuke winkeltjes tegenkomen en ergens uitgebreid lunchen.

In de middag nemen we de metro richting Brooklyn Bridge. Dit levert mooie beelden op (plaatjes zijn minder) en over de brug lopen we Brooklyn in. Als de zon ondergaat strijken we neer in het River Cafe. Beroemd en met een waanzinnig uitzicht op de skyline van NY. Leuk om te zien hoe de stad langzaam verlicht wordt. We genieten van een luxe maaltijd.

Californië

donderdag 9 september 1999 van Auteur
Reacties »

Vandaag vliegen we van New York naar Californie. De uitzichten vanuit het vliegtuig zijn mooi, wat een uitgestrekt land is Amerika zeg. In San Francisco halen we de auto op die we hebben geboekt en rijden door de stad richting het Oosten. We eindigen hier ook weer, dus gaan we maar direct richting Yosemite National Park. Onderweg maken we stop op Berkely University. Grappig om over de campus te lopen, alsof we er zelf studeren. Het doet me denken aan verhalen zoals the secret history van Donna Tart. JW past er prima met z’n GAP trui. We overnachten ergens onderweg in een motel langs de snelweg. Kan zo in een film en ook de liquor store waar we een flesje drank kopen is ook precies zoals ik me had voorgesteld (‘Can I see some ID ?’).

Yosemite National Park

vrijdag 10 september 1999 van Auteur
Reacties »

We arriveren in de loop van de ochtend in Yosemite en besluiten direct een flinke wandeling te maken naar een aantal watervallen (Vernal Fall). We kopen een boekje met hiking trails. Het park is indrukwekkend, groot en mooi. Het lopen is top. Na onze hike rijden we richting een ander deel van het park en passeren oa. El capitan, een enorme rots die beroemd is onder klimmers. Helaas zijn alle campings vol en het enige vrije plekje is een kant-en-klare tent in Tuolumne Meadows. We laden al ons eten en andere ruikende goederen in de speciale berenboxen. Eng hoor die beesten.

We eten in het kamp aan tafel met allemaal amerikanen. Aardige lui, we worden direct uitgenodigd om bij hun te komen overnachten in Santa Barbare in een wigwam in de tuin. Echte hippies zijn het nog. In de tent drinken we nog een glaasje rum-cola en we laten de fles rum vallen. Stress !!!! Beren vinden rum natuurlijk heerlijk zoet ruiken… We doen ’s nachts geen oog dicht en staan om 05.00 uur maar op. Kamperen is hier toch wel wat avontuurlijker dan in Europa.

Naar Lone Pine

zaterdag 11 september 1999 van Auteur
Reacties »

We zijn vroeg op en rijden naar een plek in Yosemite National Park waar we gaan hiken. Het is erg mooi, niemand te bekennen.

We zingen terwijl we lopen om eventuele beren op afstand te houden. Na een paar uur arriveren we bij een meer. Hier eten we wat. Als we in de middag terug komen bij de auto besluiten we door te rijden richting het volgende park, Dead Valley. We rijden langs mooi zoutmeren en langs de hoogste berg van Amerika, Mount Whitney.

We vinden een motelletje in Lone Pine, het meest typische amerikaanse dorp dat je je kunt voorstellen. We eten in een locale tent (cheesecake!) en drinken een biertje in de saloon. Ik waan me echt in pulp fiction, alles klopt.

Death Valley

zondag 12 september 1999 van Auteur
Reacties »

We staan enorm vroeg op om voor de hitte in Death valley te zijn. Dit is namelijk het heetste en droogste punt van Amerika. Death Valley National Park ligt in de Mojave woestijn, waar temperaturen van 45°C in de schaduw dagelijks voorkomen. Hier wil je dus geen pech krijgen met je auto. Onze chevrolet houdt het prima uit.

Onderweg zien we fantastisch zandduinen. Het park is een soort woestijn met zand, rotsformaties in verschillende kleuren en zoutvlaktes. We bezoeken het mijnwerkersdorp en Badwater, het laagste punt van Amerika (82 meter onder de zeespiegel). Dit is een zoutmeer dat meestal droogstaat. Verder wandelen we een stuk door de rotsheuvels.

Het is inmiddels al snikkend heet geworden. We rijden door, richting Las Vegas.

Hier arriveren aan het begin van de avond. Geweldig is het ! Overal glitter en glamour, lichtjes en drukte. Langs The Strip staat het ene hotel na het ander, allemaal in een bepaalde stijl (van New York met achtbaan tot Venetie met gondels, Egypte in de vorm van een piramide, een piratenschip etc). We weten gewoon niet welke we moeten kiezen en nemen maar het MGM. Megagroot en luxe.

De avond lopen we in Las Vegas door de casino’s en bekijken alle hotel en attracties. Wat een commerciële gekte. Ik kan me voorstellen dat mensen hier tegen zijn, dit is wel de westerse entertainment op en top.