Kuala Lumpur

maandag 2 mei 2011 van Auteur
Reacties »

15 jaar geleden was ik hier ook maar toen was ie nog niet af. Ongelooflijk dat deze toren alweer al zo lang niet meer de grootste is van de wereld. Maar hij blijft wel indrukwekkend…..

Twin Tower

We doen er bijna een hele dag over om van de Jungle in Borneo naar KL te komen. ’s avonds aangekomen eten we gezellig even sushi, heerlijk! Daarna hup naar de 33ste verdieping van het traders hotel waarbij we prachtig uitzicht hebben over de twintowers. Erg indrukwekkend en dat onder het genot van een drankje en goeie club muziek. Ook de wandeling door het park is mooi. Superwarm zo savonds laat.

Hierna komen we terecht in de Beach Club. Wat een tent is dit! ongelooflijk. Bij binnenkomst kijken 200 tippiwannetjes je aan of ze niet op je schoot mogen komen zitten. Nee van massages daar doen ze echt niet aan, hihi. Ze logeren bij oma en zijn hier maar voor een paar dagen.  Ik dans snel met de vrouwen van Fox. Wordt ik teminste niet in mijn ballen geknepen.

Het wordt weer erg laat, maar met een fototoestel in de hand is het lastig dansen. De groep is wel erg gezellig.

Bezoek aan de moskee

De volgende ochtend weer vroeg op met een stadstour door Kuala Lumpur. De petronas Towers hebben we alleen van buiten gezien, want om daar binnen te komen moet je al heel vroeg in de rij gaan staan. Kuala Lumpur is een moderne stad met moderne shoppingcentra. We bezoeken de grootste Moskee, het paleis en de indrukwekkende Batu Caves, de eeuwenoude hindoegrotten met vele prachtige heiligdommen.

In de moskee heeft iedereen een cape om. We lijken net een gospelkoortje. Ik vind dit fantastisch. En veel lol, maar ook een beetje cultuur meepakken. Het is net carnaval.

In de middag hadden we een paar uurtjes vrij. Tegenover ons hotel zit Berjaya Times Square, een kompleet pretpark en o.a. een achtbaan in het winkelcentrum. ’s Avonds hebben we gegeten in Menara Kuala Lumpur van meer dan 400 meter, met bovenin een ronddraaiend restaurant.

De foto’s waren ruk, maar wel een goed gevulde maag met prima eten.

Vandaag eens voor een keer er vroeg in. De volgende dag staat een excursie naar Melakka op het programma en dat wil ik niet missen.

melakka church

Melakka had ik veel van verwacht. Hier hebben vroeger de nederlanders gezeten. Veroverd op de Portugezen en later geruild tegen Benkulu met de Engelsen. Ook Melakka is een smeltkroes van culturen, dit keer met drie verschillende koloniale machten naast de Maleise, Chinese en Indische cultuur.

En ja hoor ook hier weer een boedistische monnik. Wat leuk. Ik zie hier meer monniken dan in Nepal. De foto met de monnik, dat ben ik op de achtergrond 😉

Het is aan de kust veel heter dan in KL. Het is zeker 39 graden met hoge luchtvochtigheid. Poeh. De zon schittert terug op de straat van Melakka. Dubbel zoveel zonnestralen. Even uitrusten op een riksja’s. De mannen hier zitten toch te pitten en dat zonder lijm te snuiven. De fietsen zijn  in Melakka wel veel fleuriger dan in Penang. Mooie plaatjes.

Leuke straatjes, maar het Stadhuys in het centrum doet niet echt hollands aan. Wel de molen die ernaast staat. Het geheel is wel een beetje vreemd zo met zijn rode kleur.

Heel apart is de kerk bovenop de berg met zijn hollandsche grafstenen. “Hieronder leyt begraven sinds 1655 enz”. Echt oud. Wel mooi. Het plaatje met de hollandse forten en gebouwen in Yogjakarta en Zuid Afrika is nu wel completer geworden op deze manier.

Cameron Highlands

dinsdag 3 mei 2011 van Auteur
Reacties »

De Cameron Highlands liggen 1600 meter boven zeeniveau en hier is de temperatuur dus anders dan elders in Maleisië. Het weer is hier vaak bewolkt en de bergen zitten in nevel gehuld. Dat levert hele mooie plaatjes op. Onderweg stoppen we bij de Orang Asli, de oorspronkelijke bewoners, die nog een semi-nomadisch leven leiden. Alhoewel, het blijft een beetje aapjes kijken:  de week ervoor was de weg naar de hutjes geasfalteerd en ook op de waslijn hangen ralph lauren shirts

Het witte hotel ligt prachtig op in de bergen. Overal witte gebouwen net als de rest van de highlands. Erg mooi om te zien.

Mist na de regen in Cameron Highlands

We bezoeken onderweg nog de theeplantages. Erg mooie gezichten levert dat op. Bij de fabriek kopen we nog wat thee. Daarnaast volgt een stop bij de vlindertuin, we zien wandelende takken, wandelende bladeren, houden nog slangen vast en mega grote sprinkhanen. Daarna bezoeken we de lokale markt. Eenmaal in het hotel starten we bij de bar en we eindigen in de kleine uurtjes met Karaoke in de kelder.  De boulevard of broken dreams doet het goed bij de singles van Fox. Maar vooral het Maleisische hardrock nummer wordt goed meegeblerred. “als je niet bang bent om te sterven”

dalam sepi andai engkau tak takut matiiiiiiiiii AGHHHH

Pangkor en Penang

dinsdag 3 mei 2011 van Auteur

neushoornvogel bij het strand

De excursie naar Pangkor eiland wordt door niemand gedaan. Het is hier veel te goed toeven. Even rust is wel goed na al die korte nachten slaap. En bij het zwembad aan zee zit een cocktailbar dus…. Bijzonder is dat vanuit onze ligstoel de neushoornvogels goed te zien zijn.  Alsook de apen. De makaken zijn zo brutaal dat ze mijn citroentje uit mijn cocktail jatten. En ik niet alleen. Zie ook de fotootjes.

Pangkor is in feite een rustplaats. We bruinen eindelijk even bij. Heerlijk. Cocktails in het zwembad en BBQ.

Vanuit Pangkor gaan we naar Penang. Het stadje Georgetown heeft koloniale gebouwen, een sfeervol Chinatown, de wijk Little India met vele zijde- en specerijenwinkels en langs de boulevard staan de bekende ‘hawker-stalletjes’ met de lekkerste hapjes en gerechten.

penang met de riksja

Een tocht met Trishaws (een soort Riksja’s) door Georgetown maakte van ons een topattractie. We bezoeken verschillende tempeltjes, een hindoeistische en een chinese. En ook een stinkende pier waar mensen wonen. Dat laatste was me niet helemaal duidelijk waarom.

1104penang-5184

We gaan de volgende dag naar de Kek Lok Si Temple, één van de grootste Boedistische tempels in Zuidoost Azië met aan de voet vele ‘Chinese’ stalletjes.  Bij de foto die ik naar huis stuur zegt Tijn of ik misschien sate ga halen bij de chinees? Haha.

Het is een mooie boedistische tempel. In het midden een vijver met heel veel schildpadden. Het complex is gigantisch en heeft mooie uitzichten. Wel gek dat ik hier in het grootste boedistische complex sta. De vrijdag voor deze reis had ik eigenlijk een visum gehaald voor mijn reis naar Nepal. Het is vanwege visum problemen toch Maleisië geworden en nu sta ik hier tussen de boeddhistische monniken. Vreemd is dit!

Van de birmese tempel aan de overkant krijg ik een zegening. Een geel bandje om mijn pols. Voor goed geluk. Ik hoop het ik, kan het goed gebruiken met alle ellende van afgelopen jaren van beide ouders, schoonzusje en mijn vrouw verliezen.

Langkawi

donderdag 5 mei 2011 van Auteur

Snorkelen op Langkawi

Per lawaaierige (vrieskist) boot gingen we van Penang naar het schitterende tropische eiland Langkawi met parelwitte zandstranden, vele tropische palmen en zwembad met bar aan zee. Ons resort bleek een complex te zijn met vele huisjes en een wirwar aan paadjes. Een beetje oud complex maar mooi gelegen in het wild, zo zagen we een grote varaan en vele silverleaf apen.

Op een uurtje varen van Langkawi vind je het eiland Pulau Payar waar je uitstekend kan snorkelen en duiken. De meeste van de Fox groep hebben hier een een proefduik gedaan. Schitterende foto’s. Met dank aan Marinke en Arnold.

Hotel Mutiara Burau Resort heeft een eigen bar aan het strand. De beachclub hier gaat al om 12uur sluiten dus drinken we op het strand nog even verder door. Kees is de DJ vandaag en we dansen op hardrock en popmuziek. Hier zijn mooie strandwandelingen te doen. In het donker is het vinden van je hut nog moeilijker en bovendien nog gevaarlijk omdat er allerlei zaken uit de bomen vallen.

Het resort ligt vlakbij de kabelbaan naar een bergtop. Helaas niet de kabelbaan genomen want hij was in onderhoud. Boven heb je een prachtig uitzicht over de 99 eilanden. Met een grote brug zijn twee bergtoppen met elkaar verbonden, waardoor je een mooie wandeling zou kunnen maken.  Op de zondag was ie wel open, maar de rest van het eiland was vrij en had ook het zelfde idee. Vlakbij de kabelbaan zit wel een soort bataviastad waar je een beetje kan rondslenteren. Wel leuk.