Van Campeche naar Villa Hermosa

dinsdag 3 augustus 2004 van Auteur
Reacties »

De avond brengen we door in Campeche, aan de zee. Erg mooie stad met geschilderde huisjes, wederom een plein met kerk. Hier hebben we heel romantisch vis gegeten (dat kun je hier erg goed) en naar de onweer in de verte boven zee gekeken. De volgende dag was een lange tocht naar Villa Hermosa. De weg liep langs de kust en was prachtig.

In ieder dorp in Mexico moet je over 180 topes heen hobbelen (verkeersdrempels, soms echt mega). Ze heten ook wel vibradores, haha. Je ziet veel verschillen, in de dorpen is het best armoedig met rieten hutjes, maar je ziet ook dikke westerse auto´s.

Rond 14 uur kwamen we in Villa Hermosa waar we hebben geshopt en daarna bij het zwembad gelegen. Even afkoelen want het is hier lekker
zweten (erg vochtig). In Villa Hermosa is, ondaks de naam ‘mooie stad’, niet zo veel te zien. Er is wel een groot musuem, het Cicom. Wij zijn hier niet geweest maar het schijnt wel de moeite te zijn.

dé maya ruïne Palenque

zaterdag 7 augustus 2004 van Auteur
Reacties »

Onderweg van San Christobal de las Casas naar Palenque worden we onderweg aangehouden door de militaire politie. We moeten onze koffers openen maar verder zijn ze erg vriendelijk. Verderop worden wat minder vriendelijk stop gehouden door een gespannen touw midden op de weg.

We moeten betalen anders mogen we er niet langs. We hadden dit al eerder gehoord dus we hebben wat kleingeld gegeven. Weer verderop gebruiken de maya´s het touw om bananen te verkopen. Ze gaan zelfs voor de auto staan. Mooie foto´s geeft dit.

Onderweg stoppen we bij de watervallen van Agua Azul. Deze zijn enorm groot. Alleen in maart en april schijnen ze erg blauw te zijn, maar ook nu zien er mooi uit. We klimmen helemaal omhoog. Je kunt hier ook goed zwemmen. Het is wel toeristisch hier, overal zijn kraampjes en cafe’s. Er zijn hier ook veel mexicaanse toeristen.

De tweede stop is de waterval van Misol-Ha. Deze is smal en 35 meter hoog. Hij stort in een cenote. Je kunt via een pad achter de waterval richting een grot lopen. Dit is wel bijzonder (en glibberig). Het is hier nog lekker koel in vergelijking met de vochtige jungle van Palenque, even genieten dus.

In Palenque dorp is niet gek veel te doen, maar ’s avonds is het wel gezellig. Er zijn overal eettentjes en er is een markt.

De volgende ochtend gaan we vroeg naar de ruines van Palenque. Dit is goede zet want het is nog niet zo druk en in de jungle hoor je de brulapen. Heel bijzonder !
De site Palenque is schitterend. Er staan een aantal zeer grote complexen. De eerste tempel is de Templo de las Inscripciones. Hier is de tombe van koning Palac. Deze is helemaal versierd.

Links er van staat El Palacio, met een torentje waarvanuit de elite op 21 december de zon kon zien neerdalen. Het torentje is zeer goed bewaard gebleven. We lopen een rondje door de jungle naar de Grupo de los Murcielagos.

Hier woonden de maya’s, aan een beekje. Als laatste bezoeken we de Templo de la Cruz en Templo del Sol. Deze staan tegen een achtergrond van jungle en zijn heel hoog. Het dak is nog erg mooi in tact. Palenque is echt supermooi !!