Mekong Delta

vrijdag 1 september 2000 van Auteur
Reacties »

Vanochtend vroeg op (6:45) voor de tour naar de Mekong Delta. Om 7.30 zaten we aan het ontbijt. Heerlijke Franse stokbroodjes met jam. Voor de afwisseling wel lekker. De rugzakken konden we in het hotel in HoChiMinh laten staan, ideaal. Om stip 8:00 stond onze bus voor, inmiddels al helemaal afgeladen vol met toeristen (met name Japanners). Met veel moeite waren er nog 2 kleine plekjes vrij.

Na een lange, maar mooie rit door rijstvelden en kleinde dorpjes kwamen we bij de eerste stip. Een of andere Bonsai Garden. Niets aan, maar we konden wel even de benen strekken. Rond 11:30 kwamen we aan in een klein dorpje waar we overstapten op een bootje.

Via allerlei riviertjes komen we aan bij de floating markets van Cai Rang en Phong Dien. Na een uurtje varen zijn we ergens in de jungle gestopt om te kijken naar een noodle farm. Hier maken ze van rijstmeel een soort grote plakken die ze op matten in de zon laten dropgen. Hierna worden deze in sliertjes gesneden en kunnen ze zo in de soep. De volgende stop is de rijstmolen. Het lijkt of we in de vorige eeuw zijn beland, maar het machine ding werkt wel. We krijgen privé uitleg van de gids hoe je vliesjes en korrels scheidt. Geniale techniek.

Hiermee voeren we over de rivier naar een Floating market, waar allerhande bootjes handel drijven in allerhande waren. Grappig om te zien, maar wel een beetje “aapjes kijken”. Na enige tijd stapten we bij een dorpje waar we zijn gaan kijken naar het maken van rijstkoeken. Zag er grappig uit en de koeken waren goed te eten. Direct maar voorraadje ingeslagen. Na de lunch verder gevaren met de boot. Ondertussen bleef het lekker regenen, dus iedereen in de poncho. Ongeveer 2 uur gevaren langs kleine dorpjes met stro-hutjes, soms juist grote huizen. Leuk om te zien en beetje na te denken over het leven in zo’n dorpje.

De huizen hier zijn erg smal, dit komt omdat ze belasting betalen voor de breedte van hun huis. Een aantal mensen wassen zich hier in de rivier, smerig voor onze begrippen. Grappig is wel dat ieder hutje wel een tv heeft. Dat is hier blijkbaar belangrijker dan een fatsoenlijk huis.

Met de Cyclo door Cantho

zaterdag 2 september 2000 van Auteur
Reacties »

Deze ochtend een frans ontbijtje in het hotel, heerlijk. Hierna gingen we per cyclo met motor richting de boot. Dit ging lekker snel.

We hadden wel bekijks, zo met 4 cyclo’s met alleen toeristen erin door Cantho. Bij de boot bleek het geen dak te hebben. Ojee en dat in het regenseizoen waarin je binnen een minuut helemaal doorweekt kan zijn van de stortbuien. Geen probleem, de zon scheen vandaag!

De laatste rit met de boot voert ons weer langs de interessante dorpjes in de Mekong. We eindigen bij een dorpje waar een soort dierntuin is gevestigd. In hokjes zitten vleermuizen, kalkoenen, korkodillen, Mekong Koe-en en niet te vergeten het Zuid-Vietnamese hangoorkonijn.

Met name de laatste schijnt zeer scherpe tanden te hebben.

We eten bij deze boerderij voor het eerst Dragon Fruit. Het lijkt een beetje op een kiwi maar is wit met zwarte pitjes. Na een korte vispartij (wel toevallig dat alleen de gids wat vangt) vertrekken we richting de bus. Hierna is het nog zo’n 4 uur naar Ho Chi Minh stad. Het is al donker als we aankomen. Na een lange zoektocht komen we terecht in een restaurant waar alleen Nederlanders zitten. Ook mooi.

Ho Chi Minh City – Saigon

woensdag 20 september 2000 van Auteur
Reacties »

We zijn weer in Ho Chi Minh City. Ook hier een groot contrast tussen het moderne leven van de snelle zakenman en luxe winkels, tot de krotten en bedelaars. Wanna buy? Wanna Buy? Hoor je continue.

Het mooiste is als je gewoon op een druk kruispunt gaat staan kijken naar de gigantisch hoeveelheid brommers. Of gewoon kijkt naar de mevrouw die haar goedje probeert te vervoeren