Pretoria

woensdag 26 december 2001 van Auteur
Reacties »

Na een lange vliegreis met wat problemen in Madrid (ice on the wings en some issue) arriveerden we om 13.15 uur in Johannesburg. Karin stond ons al op te wachten en het was erg leuk haar weer te zien. Na het ophalen van de auto en wat onderhandelen met het verhuurbedrijf (we wilden namelijk echt niet met z’n vieren in een mega bus) konden we vertrekken met onze rode Toyota Condor.

Het links rijden was even wennen maar de eerste aanblik van Zuid-Afrika was indrukwekkend. Opvallend waren de vele mensen die gewoon midden op de snelweg sjokken, de groene heuvels, bloemen en vele sloppenwijken.

In Pretoria hebben we middag in de tuin van ons Backpackers verblijf doorgebracht. Na de kou in Nederland was het genieten van de 25 graden en de zon. Aan het eind van de middag zijn we het centrum in gereden waar we op Churchsquare wat oude gebouwen hebben bekeken, o.a. de Nederlandsche Bank.

Vervolgens zijn we naar de Union Buildings gereden waar het parlement van Zuid-Afrika zit en wat door de schitterende botanische tuinen gelopen. We hebben gegeten in Hatfield, een levendig stuk van de stad met restaurants en barretjes. Het newscafe is een aanrader.

Graskop

donderdag 27 december 2001 van Auteur
Reacties »

Rond 10 uur vertrokken richting Graskop. Na een paar uurtjes rijden koffie gedronken in Lydenburg. Leuk dorpje. De dorpjes lijken een beetje amerikaans: brede wegen en overal winkeltjes en tankstations. Daarna via de Long Tom pas verder lange kronkelende weg door de bergen.

Overal mooie uitzichten, veel bossen en lava steen. In Pilgrims rest gestopt. Mijnwerkersdorpje waar alles nog in oude staat is, erg leuk maar wel toeristisch. Bij terugkomst was de auto gewassen, daar hadden we niet om gevraagd. Toch maar wat geld gegeven voor de oppas.

Rond 18uur arriveerden we in Graskop, bij Panorama Rest Camp. Supergaaf uitzicht op The Escarpment (rotsketen). De zonsondergang was weer smullen. We hadden 2 leuke hutjes, kost niets en hartstikke ruim en netjes. Gaan eten in het dorp, maar er was maar 1 ding open. Nog wat gekletst met 2 zuidafrikanen die ons prima verstonden.

Blyde River Canyon

vrijdag 28 december 2001 van Auteur
Reacties »

Na wat boodschappen te hebben gedaan zijn we vroeg begonnen aan de rit door de Blyde River Canyon. Dit is een kloof in het meest noordelijke puntje van de Drakensbergen. Het landschap bestaat uit lavasteen waarin allerlei kloven zijn gesleten. Het heeft wat weg van de Grand Canyon.

De eerste stop was bij The Pinnacle, een losstaande rots in een kloof met veel dennenbossen. Hierna zijn we naar God’s Window gereden. Na een korte wandeling door een soort oerwoud heb je een waanzinnig uitzicht over de gehele omgeving. Af en toe loop je volledig door de wolken.

De derde stop was bij Bourkes Luck Potholes. Deze zijn ontstaan door twee rivieren, de blijde rivier en de Treur. Je kunt hier over bruggen lopen en diep de kloof in kijken naar de ronde potholes. De rotsen zijn hier afwisselend wit, rood en zwart. Via een weg door de schitterende heuvels en rotsen zijn we verder gereden naar de Tree Rondavels. Dit zijn drie rode rotsen die net lijken op de ronde hutjes die je veel ziet in Afrika.

Onze laatste stop was bij de Tufa Trail. Deze wandeling start in een bungalowpark maar als snel wandel je langs een waterval en door dichte bossen met beekjes. Hier hebben we de eerste bavianen gezien. Het weer was inmiddels schitterend wat helaas wat rode hoofden en armen opleverde. Via Tzaneen zijn we naar Haenertsburg gereden. Via internet hadden we hier de Log cabin geboekt. Een huis helemaal van hut in de bergen. ’s Avonds onze eerste braai gehouden op de veranda.