Wijnroute – Paarl

vrijdag 11 januari 2002 van Auteur
Reacties »

Vanochtend ontbeten bij onze vriend in de bar. Omdat het keihard regende wat niet vaak voorkomt in Kaapstad gaan we vandaag de wijnroute doen. We zijn begonnen bij Rhebokskloof, een familie wijnhuis. Verschillende wijnen geproefd waaronder een chardonnay, merlot en shiraz. Best lekker en dus maar een paar flesjes gekocht.

Volgende wijnhuis in Paarl was dat van Taliview bekend om zijn geiten en geitenkaas. Hier moesten we 10 rand betalen voor een wijn en kaasproeverij. Beide erg lekker. Vooral de Goats Du Roam was niet alleen een goede woordspeling.

Meer info op http://www.capewinelands.co.za/. Dezelfde dag gaan we ook op bezoek iets verderop bij Stellenbosch

Wijnroute – Stellenbosch

vrijdag 11 januari 2002 van Auteur
Reacties »

Nog 3 andere Wijn Estates bezocht, nu in Stellenbosch. Overal witte Cape-Dutch huizen, leuke geveltjes. Hier boven de foto van het Wijhuys Lanzerac in Stellenbosch.

Uiteraard langsgegaan bij Ome Samiese winkel, een mooi oud pandje met een winkel van sinkel erin. In het centrum het VOC kruithuys uit 1777 en het Burgerhys bekeken.

Daarna opnieuw op de wijn af naar Neetlingshof. Ja deze was op vrijdagmiddag 18uur nog open. Een prachtige entree en de wijn was heerlijk. Ook mochten we de glazen houden. Een nederlands importeur in apeldoorn moesten we maar eens snel bellen. Hieronder het wijnhuys van neetlingshof. De foto van de entree houden jullie nog tegoed.

Aangezien we al enorm veel wijn hadden ingeslagen zijn we gaan borrelen op de hotelkamer.

eind van de dag helemaal teut

Kaapstad

zaterdag 12 januari 2002 van Auteur
Reacties »

Helaas ging de gondel naar de Tafelberg wegens te harde wind vanochtend niet. We zijn naar de V&A Waterfront gereden. Een soort Fishermans warf met havens, winkelcentra, restaurants en terrasjes. Erg gezellig ontbeten in het zonnetje. Zie ook www.waterfront.co.za ’s Middags hebben we een bezoek gebracht aan de stad. Ook hier is het erg westers; eigenlijk heel het gebied van Capepoint is heel Europees.

In het midden van de stad staat een oud hollands Kasteel. Een fort dat ten tijde van VOC en Jan van Riebeek aan het water heeft gelegen en als wapendepot dienst deed. Mooi uitzicht op de stad en het stadhuis. Inmiddels was de wind gaan liggen en hebben we een nieuwe poging gedaan om met het karretje de Tafelberg op te gaan. Deze gondel draait zodat je aan alle kanten naar beneden kan kijken. Zowel Kaapstad als de 12 apostelen, Chapman’s peak, Lions Hill en Signal Hill. Veel foto’s gemaakt bovenop van de grote marmotten die behoorlijk brutaal zijn. De zonsondergang op de tafelberg is erg romantisch. http://www.tablemountain.co.za/

Kaap de Goede Hoop

zondag 13 januari 2002 van Auteur
Reacties »

Rond de middag waren we terug in de haven en zijn we richting het zuiden gereden. Eerst naar Muizenberg en St.James, twee kustplaatsen onder Kaapstad. In Simons Town zijn we gestopt op Boulders Beach (zie foto hierboven) waar een pinguinkolonie leeft. Je kunt er op het strand liggen terwijl de pinguins overal tussen je door zwemmen en waggelen. Echt grappig.

Daarna zijn we doorgereden naar Kaap de Goede Hoop.
Helaas is dit niet het meest zuidelijke puntje van het Afrikaanse continent en komen ook de 2 oceanen hier niet bij elkaar, maar je moet er geweest zijn en het was erg mooi. Enorme rotsen en meters kust te zien bovenop een blauwe oceaan. www.cpnp.co.za .

Ook veel bavianen trouwens. Vervelende beesten die maar niet van je auto af willen. Wel leuk om te zien op iemands anders auto. Hierna teruggereden naar Clifton Beach naar de hippe tent La Med. Inderdaag erg hip, maar voor ons iets te, want heel Kaapstad was hier naar toegekomen op 100m2. Iets verderop aan de kust zaten allerlei leuke restaurantjes waar we ons laatste avondmaal genuttigd hebben in een Toscaans restaurantje. Eenmaal in ons hotel zijn we verder gegaan met onze wijntjes.

Kaapstad – RobbenIsland

zondag 13 januari 2002 van Auteur
Reacties »

Vanochtend bijzonder vroeg op voor een een bezoek aan het eiland waar Mandela gevangen heeft gezeten. De bootrit was met de catamaran supersnel en behoorlijk heftig. Na een half uurtje varen kwamen we aan en kregen we een rondleiding met de bus langs alle sights. Zoals het huis van Sabukwe, een politieke gevangene die met niemand mocht praten, niet mocht lezen en geen bezoek mocht ontvangen. ook hebben we de limestone quarry bekeken waar de gevangenen mosten werken.

Het is hier zomers erg heet en ’s winters erg koud en altijd heel stoffig. Hierdoor hebben alle gevangenen oogklachten opgelopen. Bij de ingang ligt een hoop stenen; Iedere exgevangene komt hier iedere 5 jaar een steen neer leggen. De laatse stop was bij de gevangenis. Hier kregen we een rondleiding door een ex-gevangene die vertelde over het leven hier. In elke cel hadden de gevangenen iets persoonlijks achtergelaten met een verhaaltje erbij.

Het hoogtepunt en afsluiting was de cel van Mandela. Op het eiland zelf zijn ook veel beesten te vinden: Allerlei bokken, struisvogels en ibissen. http://www.robben-island.org.za/

Tuynhuis

maandag 14 januari 2002 van Auteur
Reacties »

De laatste dag van onze reis. Na veel passen en meten hebben we al onze bagage en de vele souvenirs in de rugzakken gekregen. De rest van de ochtend hebben we de Kompanjiestuinen, het tuinhuys, de national library en wat kerken in het centrum bekeken.

Het centrum van Kaapstad is erg mooi en lijkt soms net Parijs met z’n kleine straatjes en terrasjes. Via de St. Georges Mall, een winkelstraat met straatmuzikanten en kraampjes en de bloemenmarkt terug naar het hotel gelopen. De auto hebben we op het vliegveld ingeleverd en de vlucht naar Johannesburg verliep voorspoedig. Op Johannesburg International Airport nog wat taxfree geshopt en via een ruige vlucht en Madrid terug in Amsterdam gearriveerd.