Bako National Park Malaysia

zaterdag 16 april 2011 van Auteur
Reacties »

Gisteren aangekomen op Kuala Lumpur en direct een aansluitende vlucht naar Kuching gekregen zodat we onze vertraging in Amsterdam een beetje konden wegwerken. Kuching is een redelijk grote stad in Borneo, zo groot als Utrecht. Overal in de stad staan beelden van katten, kuching.

borneo bako national park

In Kuching maakten we kennis met onze reisleider Albert. Hij doet zowat heel zuid oost maleisie en woont al 10 jaar in KL, heeft een maleisische vriendin dus weet wel de goede adresjes. Aangekomen in het Margarita Hotel kwamen we erachter dat het hier verkiezingen zijn en ons hotel staat midden in het centrum dus er word druk gefilmd. Verkiezingen hier is een feest. Elk tentje heeft wel een paar vlaggen van de partijen ophangen. De toeristische beelden hangen helemaal onder en ook overal toeterende brommers met vlaggen. Het lijkt wel of maleisie gewonnen heeft met voetbal!

Smiddags maakte maakte we kennis met de Maleisische cultuur en leefgewoonten. Na de Chinese tempel Tua Pek Kong bezochten we lokale markten. Het is een mix van India met al haar kruiden, China met chinese wijkjes en Indonesie. Een en al fusion hier.

Een tropisch regenbuitje verraste ons aan het eind van de middag en dit zou niet de laatste zijn die we meemaakten. ’s avonds zijn we bij een lokale foodcourt gaan eten. Met zijn allen aan een ronde tafel. Erg lekker en gezellig en het werd nog laat tot vrijdagnacht 2.30uur. Woensdagochtend vertrokken van huis, meer dan een paar dagen wakker! Wel goed geslapen dus en dat ondanks dat het verkiezingsfeest nog steeds aan de gang, er kwamen nog veel toeterende mensen langs.

Vandaag zijn met boten naar het Bako Natuurreservaat gegaan, gelegen op een Schiereiland. Via een pad met glibberige boomwortels en keien lopen we door de Jungle van Borneo. Een inspannende bezigheid bij 95% luchtvochtigheid en zo’n 35°C. Veel water mee vandaag. Ben ook blij dat ik mijn bergschoenen meegenomen heb.

Met mijn oog gaat het vandaag beter. Gisteren zat ie toch goed dicht, vandaag kan ik er weer door kijken wat me goed van pas komt met al die wortels.

De route door de jungle is mooi. We zien de koningin van de jungle, neusaap en brutale makaken en nog een echte groene slang en van die mega grote mieren. In dit park kan je verder nog monitor lizards zien, baardapen, wandelende bladeren en neushoornvogels. Deze laatste gaan we nog wel zien de komende dagen.

Wat wel grappig is ze hebben hier ook een onkruid van vleesetende bekerplantjes. Je kent ze vast wel bij de intratuin 19.95. Hier groeien ze als onkruid in het wild, heb er een foto van gemaakt. Als je ze op de kop houd dan komt er een heel leger mieren en ontbindend spul uit!

Iban Headhunters

woensdag 20 april 2011 van Auteur
Reacties »

Vandaag mochten we een rugzak met wat kleding meenemen, want we zouden onze koffer 2 dagen niet zien. We begonnen met een bezoek aan het natuurreservaat Semenggoh, waar Orang Oetans opgevangen worden. En we hadden geluk; na 5 minuutjes wachten op de voederplaats verschenen de Orang Oetans. Iedereen schoot plaatjes en het was echt superdruk.
Er stonden wel meer dan 200 man te fotograferen in de jungle. De orang oetangs zijn echt schattige beesten. Wel een geluk dat we ze gezien hebben. Het is hier geen dierentuin en ze kunnen de beesten ook niet dwingen om te gaan eten op deze plek. Bijzonder. Ze leven alleen hier en in indonesie nog in het wild dus dit is een must see.

Hierna gingen we naar de headhunters oftewel de koppensnellers van Borneo.
De weg hier naar toe is al heel gaaf. We hebben onze koffers kleiner moeten maken om hier te komen. Met zijn 4-en achter elkaar in een supersmal bootje, uurtje varen op de rivier hier. Overal boomstammen in de weg omdat het net geregend heeft. Ging echt supersnel en met de zon door het oerwoud geeft dat een mooi serene rust. Echt bijzonder.

We slapen in een long house, huis op palen langs een riviertje midden in het oerwoud. Er is veel te zien hier en dat is leuk. Ze brouwen hier zelf gemaakte rijstwijn en whiskey. Beide zijn echte goeie bocht, toch maar niet gekocht 😉 Ze verbouwen hier zelf peper en Penang palmboom bitang noten voor de olie. Daarnaast hebben ze dragonfuit, en maken ze wierrook uit het hars uit de bomen. Ook tatoeren ze zich zelf met naalden van bepaalde bomen uit de jungle. Verder rubber en van het hout maken ze de boten natuurlijk en heb ook al gezien dat de medicijnman een bepaalde plant tot sausje kan malen dat als een pleister werkt als je bloed. Vanochtend hebben we geschoten met een blaaspijp en hebben we vallen gezet in de jungle.
Echt leuk om een nachtje te zitten.

Ze doen ook aan dansjes en dat was wel gezellig. Steeds als de chief oehaaaa riep gooide je weer een glaasje rijstwijn naar binnen. Dat brengt me op de bierstand: De groep heeft een tempo dat ik niet bij kan houden.

De afgelopen dagen was het elke nacht weer superlaat sommige half drie en half vijf en dan gewoon weer kwart voor zeven op. De uitspraak “zo zat als een maleier komt hier vandaan”. Wat dat betreft een goede cultuurshock!