Vietnam

donderdag 31 augustus 2000 van Auteur

Mekong Delta
Welkom bij ons Reisverslag van 3 weken Vietnam in september 2000

Lees hieronder ons reisverslagen en reiservaringen uit Vietnam of bekijk de reis foto’s,

vrijdag 1 september 2000 van Auteur
Reacties »

Vanochtend vroeg op (6:45) voor de tour naar de Mekong Delta. Om 7.30 zaten we aan het ontbijt. Heerlijke Franse stokbroodjes met jam. Voor de afwisseling wel lekker. De rugzakken konden we in het hotel in HoChiMinh laten staan, ideaal. Om stip 8:00 stond onze bus voor, inmiddels al helemaal afgeladen vol met toeristen (met name Japanners). Met veel moeite waren er nog 2 kleine plekjes vrij.

Na een lange, maar mooie rit door rijstvelden en kleinde dorpjes kwamen we bij de eerste stip. Een of andere Bonsai Garden. Niets aan, maar we konden wel even de benen strekken. Rond 11:30 kwamen we aan in een klein dorpje waar we overstapten op een bootje.

Via allerlei riviertjes komen we aan bij de floating markets van Cai Rang en Phong Dien. Na een uurtje varen zijn we ergens in de jungle gestopt om te kijken naar een noodle farm. Hier maken ze van rijstmeel een soort grote plakken die ze op matten in de zon laten dropgen. Hierna worden deze in sliertjes gesneden en kunnen ze zo in de soep. De volgende stop is de rijstmolen. Het lijkt of we in de vorige eeuw zijn beland, maar het machine ding werkt wel. We krijgen privé uitleg van de gids hoe je vliesjes en korrels scheidt. Geniale techniek.

Hiermee voeren we over de rivier naar een Floating market, waar allerhande bootjes handel drijven in allerhande waren. Grappig om te zien, maar wel een beetje “aapjes kijken”. Na enige tijd stapten we bij een dorpje waar we zijn gaan kijken naar het maken van rijstkoeken. Zag er grappig uit en de koeken waren goed te eten. Direct maar voorraadje ingeslagen. Na de lunch verder gevaren met de boot. Ondertussen bleef het lekker regenen, dus iedereen in de poncho. Ongeveer 2 uur gevaren langs kleine dorpjes met stro-hutjes, soms juist grote huizen. Leuk om te zien en beetje na te denken over het leven in zo’n dorpje.

De huizen hier zijn erg smal, dit komt omdat ze belasting betalen voor de breedte van hun huis. Een aantal mensen wassen zich hier in de rivier, smerig voor onze begrippen. Grappig is wel dat ieder hutje wel een tv heeft. Dat is hier blijkbaar belangrijker dan een fatsoenlijk huis.

Met de Cyclo door Cantho

zaterdag 2 september 2000 van Auteur
Reacties »

Deze ochtend een frans ontbijtje in het hotel, heerlijk. Hierna gingen we per cyclo met motor richting de boot. Dit ging lekker snel.

We hadden wel bekijks, zo met 4 cyclo’s met alleen toeristen erin door Cantho. Bij de boot bleek het geen dak te hebben. Ojee en dat in het regenseizoen waarin je binnen een minuut helemaal doorweekt kan zijn van de stortbuien. Geen probleem, de zon scheen vandaag!

De laatste rit met de boot voert ons weer langs de interessante dorpjes in de Mekong. We eindigen bij een dorpje waar een soort dierntuin is gevestigd. In hokjes zitten vleermuizen, kalkoenen, korkodillen, Mekong Koe-en en niet te vergeten het Zuid-Vietnamese hangoorkonijn.

Met name de laatste schijnt zeer scherpe tanden te hebben.

We eten bij deze boerderij voor het eerst Dragon Fruit. Het lijkt een beetje op een kiwi maar is wit met zwarte pitjes. Na een korte vispartij (wel toevallig dat alleen de gids wat vangt) vertrekken we richting de bus. Hierna is het nog zo’n 4 uur naar Ho Chi Minh stad. Het is al donker als we aankomen. Na een lange zoektocht komen we terecht in een restaurant waar alleen Nederlanders zitten. Ook mooi.

Hanoi

dinsdag 5 september 2000 van Auteur
Reacties »

We staan vroeg op om naar het vliegveld te gaan. We vliegen vandaag van Ho Chi Minh City naar Hanoi. De vlucht gaat prima en het uitzicht op het land is mooi. In Hanoi nemen we een taxi naar de stad, een lange rit. De stad oogt charmant en beschaafd en heeft hele brede boulevards met grote bomen.

We vinden een hotel in het centrum dat goed is. De rest van de dag wandelen we wat door de stad. We bezoeken onder meer de Tempel of Literature, een mooi klooster. Er heerst een serene rust in het complex, terwijl er buiten de drukte van de stad gewoon doorgaat.

Aan het eind van de middag strijken we neer op een terrasje aan het centrale meer van de stad. Het uitzicht over het meer is perfect. We eten in het naastgelegden authentieke restaurant. JW durft het zelfs aan om slang te bestellen. Best te eten.

Vandaag starten we met een stadswandeling uit de Lonely Planet. In Hanoi heeft iedere straat een eigen kenmerk: schoenen, eten, kleding, drogisterij-artikelen, tassen etc. Het is leuk om door alle straatjes te lopen langs de winkeltjes. Onderweg komen we langs markten, oude gebouwen en poorten. We wandelen tot aan het grote meer waar tevens een belangrijke tempel staat. Vanaf hier nemen we de cyclo. We onderhandelen goed over de prijs (althans, dat denken we…) en rijden door de brede lanen waar oude gebouwen van de koloniale Fransen staan.

Je ziet deze franse invloed nog goed in de stad. De gebouwen zien er nog prachtig statig uit. We eindigen bij het mausoleum van Ho Chi Minh. We krijgen een fikse ruzie over de prijs van de cyclo, wat een gedoe is dat toch altijd. Het mausoleum is dicht, dat is jammer. We zitten een tijdje op het plein wat nog erg communistisch aandoet.

Van hier lopen we door de botanische tuinen die zich bij het oude woonhuis van Ho Chi Min bevinden. ‘ s Avonds eten we ergens en drinken nog een biertje in een van de weinige kroegen die we in de stad kunnen vinden. Hanoi heeft het wel in zich. We kunnen ons voorstellen dat dit over een aantal jaren een hippe stad wordt.

Halong Bay

donderdag 7 september 2000 van Auteur
Reacties »

Halong bay is een baai met duizenden kalksteen rotsformaties. Het lijkt op Guilin in China maar heeft ook wat weg van de Andaman eilanden bij Phuket. De rotsen zijn erg hoog en boven in begroeid met struiken en bomen. Op de plaatjes zag het er erg mooi uit, dus dat wilden we zelf wel zien.

Om 7 uur vertrok de bus richting bai chay/ Halong city. Een tocht van 4 1/2 uur. Onderweg zijn we gestopt bij een humanity center waar gehandicapte kinderen leren schilderen, naaien etc. Mooi spulletjes gezien.

Rond het middag uur kwamen we aan, direct belaagd door ansichtkaartverkopers. Er zijn er hier zoveel vertelt onze niet alte blijde gids, omdat pas geleden de kolenmijn in deze regio is gesloten. Daarom zullen we straks ook enorm veel vissersbootjes zien. De lunch is niet zo heel bijzonder, maar we hebben een goed gesprek met een vietnamees meisje dat hier ook op vakantie is. Zij vertelt ons wat over het land, leuk om te horen.

Halong Bay – Cat Bah

donderdag 7 september 2000 van Auteur
Reacties »

De boot vaart ons door de baai. Na enige tijd verschijnen de enorme rotsen. Wat een gaaf gezicht. De rotsen in de verte zijn wazig, waardoor het geheel een mystieke sfeer krijgt. Na 2 uur varen stoppen we bij een grot. Deze blijkt enorm te zijn. Het is een druipsteengrot , maar deze doet het niet zo heel goed zoals je die inde Ardennen tegenkomt. Apart, maar mooi. De boot vaart verder. We kunnen nog even wat zwemmen in de zee.

Dit is het leven! Mooi uitzicht, de zon en de verkoelende bries. Aan het eind van de middag komen we aan op Cat Bah eiland. Met nog 7000 andere toeristen gaan we dezelfde bus in en worden we naar ons hotel gebracht. Ongelooflijk hoeveel mensen er in een bus kunnen passen.Onze kamer heeft een super uizicht over de baai. We gaan beneden wat eten met 2 engelsen en 2 australiers die een wereldreis van een jaar maken. Super om die verhalen te horen. Ze hebben zoveel gezien en meegemaakt. Duiken op Borneo, paardrijden in China, trekken in Nepal. Wow.

Televisie en verder niks op de woonboot

vrijdag 8 september 2000 van Auteur
Reacties »

Het is inderdaad zo dat er gigantisch veel bootjes zijn. Ze handelen en verkopen aan en elkaar en aan de toeristen die langs varen in de grotere boten. Veel wonen er ook op een zelfgemaakt huisje op het water. Ook hier hebben ze gewoon TV op het water. Heel merkwaardig.Vandaag de terugtocht naar Hanoi. Het uitzicht is echt wederom fantastisch. Na terugkomst in Hanoi hebben we even ge-emailed, thuis is alles goed, zijn we gaan pinnen en eten bij het Hoa Kiem meer. Dit keer een restaurantje uit de Rough Guide. Erg sfeervol en lekker eten. Het zit vol met Vietnamezen die voetbal keken. Lijkt precies op hoe we in Nederland kijken. Veel bier en herrie dus. Het Vietnamese elftal is echter niet erg goed en na 45 minuten zijn we de enige in het restaurant. We pakken onze rugzakken en nemen de nachttrein voor $60 (toeristenprijs) naar Hué. Ja, zo leggen we binnen 24 uur zo’n 600km af..

Nachttrein naar Hué

zaterdag 9 september 2000 van Auteur
Reacties »

In de trein naar Hué zijn we al aangesproken door een of andere vietnamees om in zijn Hotel te overnachten. We besluiten om dat nu maar niet te doen. Toch schrijven we onze naam op het lijstje wanneer hij zegt dat we een gratis taxi kunnen krijgen.

Na al onze visitekaartjes eens bekeken te hebben, blijkt de tante van het meisje Linh uit Saigon ook een hotel in Hué te hebben. Na een nachtje slapen in de nachttrein besluiten we om daar naar toe te gaan en die andere gasten te negeren. Op een of andere manier wil het afdingen met ons nog niet lukken. We doen iets fundamenteels fout. We hebben medelijden, willen makkelijk doen. We weten het niet. Als we in Hué aankomen om 9.30 besluiten we net zolang bij de taxi’s te blijven staan, totdat we voor een prikkie naar ons hotel gebracht te worden. Dat lukt aardig. Voor 2 piek worden we weggebracht, met de taxi voor het andere hotel met een heleboel toeristen achter ons aan. Het hotel blijkt een prima keuze. Ruim, schoon en met balkon voor $12. We zitten even wat op het balkon, douchen even en gaan de stad in.

Hué blijkt echt, tja hoe zullen we het noemen, een klotestad. Vervelende mensen die je constant lastig vallen, aan je hangen. Ze verkopen vanalles, maar de cyclomannen zijn het ergste. Onze ervaring is in ieder geval geen goede. Het ligt niet aan de nachtrust want dat viel wel mee. En het ligt ook niet aan die schatjes die aan het water (troep) zitten te zwaaien. Tja, soms is de eerste indruk gewoon geen goede.

Hué

zaterdag 9 september 2000 van Auteur
Reacties »

We bekijken de citadel, vlaggentoren, kannonnen en de toegangspoorten. De prijs is $50 per persoon. Dit vinden we te duur. We concluderen dat Hué maar beter overgeslagen kan worden in de Vietnam vakantie. Erg weinig te zien voor een stad dat ooit de hoofdstad van Vietnam is geweest. We gaan naar het Mandarin Café en kopen een kaartje voor morgen voor de tour over de parfum rivier en de tombes van de keizers.

De rest van de dag drinken we biertjes op het balkon dat net geschilderd wordt en we spelen wat kolonisten van Catan. Wat een acrobaten, die schilders.

Mandarin Café

zondag 10 september 2000 van Auteur
Reacties »

Vandaag gaan we naar Hoi An. De bus die vertrekt om de hoek bij het Mandarijnen café en is afgeladen vol. Het valt op dat iedereen dezelfde toer doet. Allemaal op zijn minst naar Halong Bay en Mekong Delta en de grote steden. De Kans is dus groot dat je in Nederland iemand tegenkomt die in Vietnam is geweest en zegt: Ja leuk he dat zwemmen op de boot naar Halong Bay? We eten nog wat in het Café. De eigenaar is meneer Cu. Hij maakt hele mooie foto’s van het leven hier. Hij geeft af en toe expositie in Parijs en Lyon, maar dit jaar heeft hij er geen tijd voor. Hij moet toeristen overhalen zijn draak boottocht te nemen. Wel jammer vinden wij, maar hij heeft gewoon zijn bedrijfje. Het ontbijt is hier goedkoop. 1000 dong voor thee, broodje en jam beide 2000d. Voor 10.000 zijn we klaar hier en dan te bedenken dat de dollar 14.000d is.